Lähetystyötä 40 asteen pakkasessa

Siperiassa on satojatuhansia ihmisiä, jotka kärsivät sielun kylmyydestä ja ympärillä olevien ihmisten rakkaudettomuudesta.

Jaa blogikirjoitus

Sisällä oli myös pakkasta, tosin vain 18 astetta. Pianisti säesti lauluja villasormikkaat kädessä. Saarnaaja heilutti puhuessaan käsiään kuin tuulimylly siipiänsä konsanaan, jotta jotenkin olisi saanut ruumiinlämpönsä turvallisiin lukemiin.

Nämä tapahtumat palautuivat elävästi mieleeni, kun maaliskuun lopulla sain raportin kahdelta Venäjän helluntaikirkon evankelioimisryhmältä. Nämä viestit vahvistivat, että Vuosi Jeesukselle -kampanja on jatkunut Baikalin seudulla alkukeväästä, vaikka auton lämpömittari näytti 40 pakkasastetta ja monet paikalliset asukkaat olivat sulkeutuneet koteihinsa.

Baikaljärvi ja sen kansat

Koulukirjat väittävät, että 18 prosenttia planeettamme makeasta vedestä löytyy Baikaljärvestä, jonka syvin kohta on 1642 metriä pinnan alapuolella. Järvi sijaitsee Mongolian pohjoispuolella, Itä-Siperiassa, Burjatian tasavallan ja Irkutskin läänin välissä. Seudulla tavataan lähes tuhat eläin- ja kasvilajia, jotka ovat hyvin ainutlaatuisia. Samaa voisi sanoa Venäjän buddhalaisista kansoista – burjaateista ja tuvalaisista, jotka hekin asuvat samoilla seuduilla.

Monet Siperian kansat ovat jo useita vuosia olleet Venäjän helluntaikirkon ja Avainmedian lähetystyön kohteena. Niiden joukossa on yli 20 virallista kansaa, jotka lasketaan niin sanottujen saavuttamattomien kansojen joukkoon. Sen tähden Aasian puolella on viime aikoina järjestetty lähetysraamattukouluja, joissa on koulutettu työntekijöitä näiden kansojen pariin. Alkukeväästä alueelle lähetettiin evankelioimisryhmä, jota kutsuttiin nimellä Toivon silta.

11 hengen ryhmä matkusti Pohjois-Burjatiaan evankelioimaan ja jakamaan hengellistä kirjallisuutta. Heidän kohteenaan olivat kylät, joissa asuu evenkejä – kansa, jonka väkiluku Venäjällä on yhteensä lähes 40 000 ja Kiinassa 30 000. Tiimiläiset tapasivat ihmisiä, jotka olivat varsin avoimia evankeliumille. Jotkut heistä tunnustivat syntinsä ja ottivat vastaan Jeesuksen elämäänsä. ”Toivon siltalaiset” olivat myös ostaneet elintarvikkeita ja vaatteita Ulan-Udesta, Burjatian pääkaupungista, jakaakseen niitä puutteessa oleville.

Joissakin kylissä evankeliset kristityt eivät olleet aikaisemmin käyneet. Kesäisin näille alueille voi mennä vain lentokoneilla ja helikoptereilla. Nyt he pystyivät ajamaan autoilla jäätyneitä jokia pitkin mittarin näyttäessä 40 pakkasastetta. Pahin kylmyys voitettiin burjaattien ja evenkien osoittamalla kiitollisuudella ja sydämen lämmöllä, jota seurakuntien nuoret saivat vastaanottaa kyläläisiltä.

Valitettavasti Siperiassa on kuitenkin edelleen satojatuhansia ihmisiä, jotka kesälläkin kärsivät sielun kylmyydestä ja ympärillä olevien ihmisten rakkaudettomuudesta. Siksi on tärkeää, että Venäjän nuoret voivat antaa vuoden elämästään Jeesukselle. Avainmedian työn tukijana sinä voit tehdä sen mahdolliseksi. Venäjän helluntaikirkko onkin pyytänyt muistamaan työtä rukouksin, jotta he voisivat jatkaa työtä tulevaisuudessakin ja että vierailut vähemmistöalueille johtaisivat ihmisten pelastukseen.

Lisää lukemista

Avainblogi

Paviaanin hyökkäys

Kaikki potilaat kuulivat, mitä Jeesus on tehnyt heidän puolestaan.